nr 5-6/2012 [490-491]
Tłum. Michał Lipszyc, Renata Diaz-Szmidt, Zofia Stanisławska, Jakub Jankowski, Jakub Jaroszewicz, Monika Świda, Marta Machowska
Wczoraj spędziłam wspaniały wieczór z Literaturą na Świecie poświęconą literaturom afrykańskim języka portugalskiego. Długo się to mówi. Prościej mówiąc, chodzi o literaturę mozambicką, angolańską, kabuwerdiańską, santomańską (Wyspy Św. Tomasza i Książęca) oraz gwinejską (Gwinea Bissau). Sięgnęłam po Literaturę na Świecie nr 5-6 z 2012 roku wypatrzoną w 2013 na stoisku na Warszawskich Targach Książki. Skłoniła mnie do tego książka Izy Klementowskiej Samotność Portugalczyka. Dużo w Samotności historii o repatriantach (uciekających z Afryki do Portugalii - najczęściej białych) i imigrantach z (przyjeżdżających z Afryki – czarnych - oraz o emigrantach - wyjeżdżających z powrotem do coraz bogatszych Angoli i Mozambiku – najczęściej białych). Ale misz masz, prawda?
Wczoraj spędziłam wspaniały wieczór z Literaturą na Świecie poświęconą literaturom afrykańskim języka portugalskiego. Długo się to mówi. Prościej mówiąc, chodzi o literaturę mozambicką, angolańską, kabuwerdiańską, santomańską (Wyspy Św. Tomasza i Książęca) oraz gwinejską (Gwinea Bissau). Sięgnęłam po Literaturę na Świecie nr 5-6 z 2012 roku wypatrzoną w 2013 na stoisku na Warszawskich Targach Książki. Skłoniła mnie do tego książka Izy Klementowskiej Samotność Portugalczyka. Dużo w Samotności historii o repatriantach (uciekających z Afryki do Portugalii - najczęściej białych) i imigrantach z (przyjeżdżających z Afryki – czarnych - oraz o emigrantach - wyjeżdżających z powrotem do coraz bogatszych Angoli i Mozambiku – najczęściej białych). Ale misz masz, prawda?
Dawno nie odczułam tylu bodźców intelektualnych. Tak mocne
uderzenie do głowy daje mi tylko kontakt z czymś zupełnie nowym. Bo ja, choć
wykształcona portugalistka, nie znałam dotąd nic z tej literatury. Może poza
poezją śpiewaną (kabuwerdiańska morna)
Cesarii Evory i powieści Taras z
uroczynem Mii Couto. Skromnie. Couto uznaję za doskonałego autora, za którym nie przepadam, ale o
nim napiszę osobno przy okazji komentarza do jego Lunatycznej krainy.
Mia Couto |
No, ale teraz jestem zadowolona. Nadrabiam braki. Znam już
więcej rzeczy pisanych po portugalsku przez Afrykańczyków. Największe wrażenie
zrobiła na mnie poezja Conceicao Limy (ur. 1961) z Wyspy San Tome.
Conceicao Lima |
Gdy pewnego dnia się
pochylisz
Nad łonem gleby
Nie ścinaj krzewu w
barwie ognia
Nie kalecz krzewu w
barwie ognia
Nie zrywaj krzewu w
barwie ognia
Krzew w barwie ognia
ma sekrety
Krew w barwie ognia
jest sekretem
Jest sekretem.
Przybyszu, nie budź krzewu w barwie ognia
Nie wyrywaj z ziemi
krzewu w barwie ognia.
(Tłum. Michał Lipszyc)
Niesamowicie to sensualne i takie ‘blisko ziemi’. Nawiązujące do
istoty tamtej prymitywnej kultury chłopskiej. Bliska mi metaforyka.
Ponadto fantastycznie przetłumaczony, nowoczesny kawałek prozy Ondjakiego (ur. 1977) Ile
świtów ma noc (Tłum. Michał Lipszyc).
Oraz wspaniała prosta i naturalna, bardzo kobieca – w jak najlepszym sensie – proza Pauliny Chiziane (ur. 1955) z Mozambiku w tłumaczeniu
Renaty Diaz-Szmidt.
Paulina Chiziane |
Literackie teksty pisane przez autorów z tego rejonu świata pojawiały
się i w czasach kolonialnych, w języku kolonizatora. Jednak niezależna literatura rodzi się tutaj w
bólach dopiero od 1975. A trzeba pamiętać, że w latach 70. w takim Mozambiku
czy Angoli ponad 90% społeczeństwa była niepiśmienna. W ogóle większość tamtejszych
ludzi mieszka na wsi i mówi w językach lokalnych takich jak kimbundu i szangana. Do niedawna nie
były to języki pisane. Obecnie dzieci obowiązkowo uczą się pisać w języku
urzędowym – portugalskim - oraz
dobrowolnie w swoim rodzimym.
Z takiego punktu startu do literatury wysokiej jest daleko. Nie ma tam żadnej Bogurodzicy. Literatura luzoafrykańska narodziła się z gniewu i wściekłości. Wystarczy wspomnieć tytuł jednego z mozambickich tekstów założycielskich: Zabiliśmy parszywego psa (1964) (Nos matamos o cao tinhoso L.B. Honwany). Pierwsza powieść napisana przez kobietę ukazała się zaledwie w 1990 roku .
Ale w końcu, pomimo krwawej – straszliwie krwawej – wojny domowej, powstały tam zalążki klasy inteligenckiej. Pojawiły się uniwersytety. I tu ciekawostka - pierwszym rektorem uniwersytetu w Mozambiku został Fernando Ganhao – dawniej lektor języka portugalskiego z UW. Zresztą nawet moja pierwsza (w 1982 roku) lektorka ‘falante nativa’– Isabel - była białą repatriantką z Mozambiku.
Z takiego punktu startu do literatury wysokiej jest daleko. Nie ma tam żadnej Bogurodzicy. Literatura luzoafrykańska narodziła się z gniewu i wściekłości. Wystarczy wspomnieć tytuł jednego z mozambickich tekstów założycielskich: Zabiliśmy parszywego psa (1964) (Nos matamos o cao tinhoso L.B. Honwany). Pierwsza powieść napisana przez kobietę ukazała się zaledwie w 1990 roku .
Ale w końcu, pomimo krwawej – straszliwie krwawej – wojny domowej, powstały tam zalążki klasy inteligenckiej. Pojawiły się uniwersytety. I tu ciekawostka - pierwszym rektorem uniwersytetu w Mozambiku został Fernando Ganhao – dawniej lektor języka portugalskiego z UW. Zresztą nawet moja pierwsza (w 1982 roku) lektorka ‘falante nativa’– Isabel - była białą repatriantką z Mozambiku.
A dziś czytam sobie w LnŚ wywiady ze współczesnymi intelektualistami
angolańskimi i widzę, że myślenie intelektualistów jest wszędzie, także tam, takie samo. Potępienie dla tendencji antyinteligenckich,konsumeryzmu i unifikacji kulturowej na skalę światową martwi także ich. Zachęcają do czytania. Żeby pisać, trzeba przede wszystkim czytać! Ach, jak przyjemnie to widzieć na piśmie :)
Polecam.
________________________
Z półki
Ku pamięci:
OdpowiedzUsuńRenata Diaz-Szmidt wydała w 2010 'Muthiana orera, onroa vayi? Dokąd idziesz piękna kobieto? przemiany tożsamości kobiecej w powieściach mozambickiej pisarki Pauliny Chiziane'