Andrew Gordon Nowożytna historia Japonii
W 1945 roku cesarz Hirohito zrezygnował z nimbu boskości i piskliwym głosem przemówił przez radio, ogłaszając decyzję o kapitulacji
Japonii. Słowo to jednak nie padło. Zamiast tego Japończycy usłyszeli:
„Sytuacja na frontach,
jak i ogólne tendencje światowe stały się niekorzystne dla Japonii.”
Czytaj: Japonia i jej koalicjanci przegrali II wojnę światową.
„Okrutna siła (…) wroga
groziła nie tylko unicestwieniem naszej rasy, ale i zagładą całej ludzkiej
cywilizacji.”
Czytaj: Japończyków skłoniło do poddania się dopiero
zrzucenie bomb atomowych. Ani myśleli się poddać pomimo przegranej państw Osi na w wszystkich frontach.
Cesarz wyraził wolę „utorowania
drogi do wspaniałego pokoju dla przyszłych pokoleń.”
Czytaj: Tak naprawdę nie zostaliśmy pokonani a wojna była potrzebna.
Zaapelował o zjednoczenie narodu, które pozwoli „nadążyć za postępem świata”.
Czytaj: Walka Japończyków o prymat na świecie nie skończyła
się wraz z przegraną wojną. Ona tylko zmusi zmienić charakter.
Cytuję cesarza za za Nowożytną historią Japonii, jedną z niewielu obecnie dostępnych na rynku książki pozycji o tym fascynującym kraju. "Tłumaczenie na nasze" jest moje :)
Dobra i cenna to jest książka. Szczególnie na aktualnym etapie mojej niewiedzy :)
Czytałam ją z nadzieją na znalezienie odpowiedzi na kilka pytań:
Dobra i cenna to jest książka. Szczególnie na aktualnym etapie mojej niewiedzy :)
Czytałam ją z nadzieją na znalezienie odpowiedzi na kilka pytań:
- Jak doszło do tego, że Japonia połączyła swe siły z hitlerowskimi
Niemcami w czasie II wojny światowej. Skąd jej mocarstwowe zapędy i czy to była
odmiana faszyzmu? Oj, tak! A przyczyny zawsze te same: kryzys gospodarczy - frustracja, patologia ideologii - rozrost sił antydemokratycznych, patologia władzy - oddanie się w ręce silnej armii, skłonności autorytarne jako akceptowany wzór funkcjonowania społecznego.
- Na ile pacyfizm zapisany w narzuconej przez Amerykanów konstytucji
powojennej Japonii został przez Japończyków uwewnętrzniony? Czy seppuku popełnione
przez Yukio Mishimę w 1970 r. z nadzieją, że to podburzy siły samoobrony zastępujące armię w Japonii, to był zaledwie pojedynczy
wybryk „samobójczego dandysa”, czy jednak przejaw ukrytej prawdy o nich? Jedno i drugie. Szukam dalej.
- Co to jest „japońskość”? O, la, la... Sami Japończycy od czasu upadku ery szogunów niczym
innym się nie zajmują, jak konstruowaniem swojej tożsamości i poszukiwaniem
odpowiedzi na to pytanie. Podobnie jak Polacy, którzy wciąż na nowo próbują rozszyfrować, co to znaczy "polskość"...
A niepewność co do własnej tożsamości jest zawsze torturą.
Nie dziwota, że pojawia się wtedy zapotrzebowanie na porządek (najlepiej „nowy porządek”),
fetyszyzacja siły i czystości, strach przed okazaniem słabości, iluzoryczna wiara,
że pełne podporządkowanie zapewni jedność, a jedność pomoże się w końcu
dookreślić. Iluzja i unikanie prawdy.
Wiele w tej książce inspirujących rzeczy. Do dalszego studiowania...
O wojnie mandżurskiej i Nankinie.
O wizerunku kobiety i
rzeczywistości kobiety w Japonii.
O kontraście pomiędzy „japońskością”
a „japońszczyzną”.
Nowożytna Historia Japonii została wydana w cennej serii ceramowskiej
PIWu.
________________________
Czytamy serie wydawnicze...
Seria ceramowska [PIW]
Świetne te "tłumaczenia" :D
OdpowiedzUsuń