Czyli żegnaj, czarny
poniedziałku!
Przeł. Lech Jęczmyk
Wyd. ALBATROS A. Kuryłowicz, Warszawa 2012 wyd. II
- Życie jest jak
ocean! – wołał Dostojewski. A ja powiadam, że życie jest jak celofan.
Kurt Vonnegut
To istne szaleństwo! Jedna po drugiej książka o obłędzie ogarniającym
człowieka. O schizofrenii albo czymś podobnym. W poprzedniej lekturze obserwowałam,
jak wspaniały artysta baletu Wacław Niżyński załamuje się w obliczu
niezrozumienia świata i wobec braku choćby jednej osoby, z którą mógłby szczerze
porozmawiać. Teraz okazuje się, że wypożyczona nieco wcześniej z biblioteki kultowa
powieść Śniadanie mistrzów Vonneguta
także dotyczy rozpadania się osobowości, wrażenia, że świat się kończy, niszczymy go ostatecznie. Podczas kiedy człowiekowi wydaje się , że jest Bogiem (pod jego nieobecność), a inni
są marionetkami.
Brzmi to bardzo rozpaczliwie, choć nieraz można wewnętrznie się uśmiechnąć, czytając Śniadanie mistrzów (zresztą jest to nazwa płatków śniadaniowych). Książka ma dwóch głównych bohaterów, którzy powoli
zbliżają się, żeby się w końcu spotkać i pobić. Gdybym streściła Wam ich przygody i liczne dygresje odautorskie uznalibyście to zapewne za jakąś żenadę. Jak można coś tak
bzdurnego i zaburzonego napisać i czytać?
Po prostu jest to jedno z tych dzieł sztuki, których streszczać
nie wolno. Jego sztuka kryje się w przesłaniu wynikającym z kunsztownej,
paradoksalnej formy. Przesłaniu, które – jak to u Vonneguta - jest
pesymistyczne. Życie jest jak celofan, który oblepia nasze ciała i nie daje odetchnąć.
Wróćmy jednak do pozornej fabularności tej powieści. A więc mamy pisarza Kilgora Trouta i cenionego małomiasteczkowego przedsiębiorcę Dwayna Hoovera. Wygląda mi to na dwie rozszczepione osobowości. Czyje? Może nadbohatera, demiurga, Autora, ktory nie zawaha się zstąpić na karty powieści w kluczowym momencie. Vonnegut nadaje mu liczne cechy autobiograficzne. Akcję zaś umieszcza
w głowie Autora w momencie, kiedy ten traci sens życia. Leczy się na depresję,
podejrzewa zaś o schizofrenię, obawia, że popełni samobójstwo jak matka. Pisze, jakby przechodził naprzemiennie fazę depresji i euforii. Gorycz na przemian z pomysłami na zabawne opowiadania.
Jako żywo przypomina to wydźwięk Dziennika Niżyńskiego, spisywanego w ciągu kilku pierwszych tygodni psychozy w 1919 r. Mamy tu do czynienia z tą samą złością na niezrozumiały
świat, paranoicznymi podejrzenia, skargami i fantastycznymi pomysłami twórczymi. Pojawia się z jednej strony wątek fikcyjności jako jedynej prawdy, nierealności, 'obcych' (roboty), z drugiej kompulsywne myślenie o fizjologii seksie, rozmiarach penisów, bioder, piersi i talii. Patrzę ze zdziwieniem na tekst pełen powtórzeń,
echolalii, przymusowych, dziwacznych skojarzeń. Mnóstwo tu szargania świętości – takich np. jak
Bóg, honor i ojczyzna w wydaniu amerykańskim, ich flaga czy wiara w bohaterstwo amerykańskich żołnierzy, których Vonnegut wielokrotnie nazywa maszynami do
zabijania.
Śniadanie mistrzów
jest trochę jak zapis urojeń kogoś bardzo twórczego. Kogoś w kryzysie psychicznym. Kogoś,
który nawet, jak był zdrowy, to nie był potulny i grzeczny. Kogoś dla kogo
naruszanie norm społecznych jest istotą wolności. Przy okazji pisarza, który jak
nikt inny posiadł dar myślenia paradoksalnego i niestandardowego patrzenia na
świat:
Zbliżając się do
pięćdziesiątych urodzin, byłem coraz bardziej wściekły i zdumiony idiotycznymi
decyzjami moich rodaków. A potem nagle poczułem do nich litość, gdyż uświadomiłem
sobie, jak niewinne i naturalne było w gruncie rzeczy to ich odrażające
zachowanie dające tak odrażające rezultaty: robili wszystko, co mogli, żeby naśladować
ludzi wymyślonych w książkach. Dlatego właśnie Amerykanie tak często do siebie
strzelali: był to poręczny chwyt literacki do kończenia opowiadań i powieści.
Dziwna jest to rzecz. Teraz mam chęć poczytać sobie, jak to zostało odebrane przez Amerykanów w 1973. Chociaż domyślam się, że nie było fanfar :)
Cieszę się, że przeczytałam Śniadanie mistrzów teraz, kiedy
i ja - jak Autor - mam pięćdziesiąt lat. Więcej dla mnie znaczy, bardziej do mnie przemawia, pomimo wrednej formy. Bo
kiedy czytałam Śniadanie lata temu, to zapamiętałam tylko tę odręczną
ilustrację Vonneguta. Jest to przychodząca mu natrętnie w różnych
niespodziewanych okolicznościach do głowy "dziura w zadku". (cytat)
"Z Kurta" czytałam tylko "Sinobrodego" i "Rzeźnię". "Sinobrody" bardzo mi się podobał więc od razu złapałam się za "Rzeźnię, ale ta rozczarowała, może po prostu to nie był moment na tą książkę. Ale widzę że może warto dać jeszcze jedną szansę, bo V. jednak świetnie puentuje, no i to poczucie humoru - sam "poręczny chwyt literacki do kończenia opowiadań i powieści" brzmi bardzo zachęcająco, no kto by się spodziewał takiej interpretacji amerykańskich strzelanin.
OdpowiedzUsuńWłaśnie :) Masz rację i co do puentowania i co do poczucia humoru - czarnego zresztą. V. jest pisarzem urodzonym, coś jak "natural born writer" :) On chyba świat i ludzi postrzega jak kłębowisko postaci literackich.
UsuńBardzo ciekawa jest przedmowa do 'Śniadania'. V. poświęca je, tak jak całą książkę pewnej kobiecie, którą poznał jako nastolatek i która miała na niego wielki wpływ. To była matka jego kolegów, u ktorej bywał jako szesnastolatek. Od niej nauczył się bezceremonialności, kwestionowania wszystkich oczywistości, antykonsumpjonizmu i 'poczucia humoru, które pozwala przeżyć'. Jesli to prawda, że matka V, zmarła śmiercią samobójczą, to można suponować, że to była jego zastępcza matka...
Ciekawa opinia o interesującej , ale trudnej książce. Nie poznałam jeszcze Vonneguta osobiście z książek....znam go tylko z postów o jego książkach.
OdpowiedzUsuńMoże dla mnie za trudny.....